2017 skal bli Kongsbil sitt år

 

Daglig leder Henrik Mohn forteller med stor entusiasme om hvor spennende 2017 blir for Kongsbil.

Bilbransjen er i en voldsom endring, kampen om kundene er tøffere som aldri før og med sterk konkurranse i bransjen så vet Kongsbil hvordan de skal skille seg ut til det beste for kunden.

Kundene skal nesten ha en familiær følelse hos oss. En følelse at vi kjenner hverandre og har tillit til hverandre. At hos oss får du den gode følelsen av å komme hjem, sier Henrik Mohn.

 

Kongsbil – en utfordrer

Kongsbils daglige leder gjorde et comeback i bilbransjen i fjor høst, og har store planer og ambisjoner med Kongsbil for tiden som kommer.

– Kongsbil er en utfordrer, en «underdog» med stort hjerte for å vinne! Jeg trigges alltid av å bygge opp og skape noe, sier Mohn, og påpeker at Kongsbil har hatt en trang start siden 2013 med det han kaller en svak ledelse og mangel på plan og struktur.

– Med dette som utgangspunkt – Er det en formidabel jobb vi har gjort og gjør hver dag. Blir det vanskelig? Ja! Er det mulig? Absolutt! Vi er utfordrere – med et stort felles fighterhjerte!

 

Stor endring i bransjen

Den teknologiske utviklingen, for ikke å si revolusjonen, i bilverdenen påvirker også norske bilkunder, og ikke minst forhandlere som Kongsbil. Denne utfordringen er Mohn og kollegene godt forberedt på.

Bilbransjen endres nå i et voldsomt tempo. 40 prosent av salget i 2016 var el/hybrid og dette vil øke videre. Nesten 50 prosent var salg i næring inkludert privatleasing. Vi vil med andre ord ha ny teknologi – og vi vil i større grad leie enn eie den. Jeg er sikker på at utviklingen akselererer ytterligere, sier Mohn.

 

Renault Zoe er en av bilene som viser hvor langt teknologien har kommet.

«Teknologi-race»

For vi har ikke sett det siste av elektrisk- og hybridbasert drivlinje. Det er Mohn klokkerklar på.

– Mange i bransjen virker til å tro at elektrisitet og annen teknologi er en «mote» som forsvinner. Det er den totale villfarelse. Det er et «teknologi-race» som pågår. Utviklingen er enorm. Suksess i fremtiden tilfaller de av oss som ser hva som kommer, og evner å omstille oss raskt nok til både å overleve i dag, og i morgen.  Heldigvis er det noen ting som aldri går av eller på moten: Kundeservice! Der står det virkelige slaget, sier Mohn med stor entusiasme.

Daglig Leder Henrik Mohn har klare tanker om hvem som lykkes i bilbransjen de kommende årene.

Vil være annerledes

Kongsbil skal som sagt skille seg ut, og det til det positive for kunden. Mohn har oppskriften på hvorfor kundene skal foretrekke Kongsbil, ikke bare på grunn av merker og modeller, men også forhandleren i seg selv.

– Bilbransjen preges av konsolidering og kjededannelse. De «store grå kjeden» er så trauste og makeløst kjedelige. Kongsbil er ikke slik – her er hver enkelt merarbeider utrolig viktig og hver enkelt kunde meget spesiell. Vi ønsker å være annerledes på en utelukkende positiv måte med hensyn til kundeservice og kundeopplevelse. De «store grå kjedene» tar også inntektene ut av distriktet, mens vi beholder dem lokalt. Det er en verdi i seg selv, konstaterer Kongsbil-sjefen.