160 mil på en tank

I september testet Steinar Jortun og Anders Tollaas rekkevidden på nye Isuzu D-Max. Resultatet overrasket alle. Med start i Oslo forsvant de siste dråper diesel et godt stykke inn i Nord -Troms.

 

At en så stor og tung bil kjører over 1600 kilometer på en tank, er rett og slett imponerende.

 

Steinar Jortun og Anders Tollaas på tur med nye Isuzu D-Max.

– Turen ble lenger enn forventet, gliser de to sjåførene.

 

Bilen er utstyrt med en nyutviklet og miljøvennlig 1,9 liters dieselmotor på 164 hk og 360 Nm. Motoren tilfredsstiller forøvrig Euro 6 -standarden uten behov for tilsettingen AdBlue. Også 6-trinns automatgirkassen er splitterny, og bilen kan trekke ikke mindre enn 3,5 tonn.

– Isuzuen er utrolig sterk. Første og andre gir er det bare så vidt man får brukt. Stort sett har vi ligget i sjette gir hele veien.

 

Satt godt

Den nye utgaven av D-Max har fått vesentlig mer komfort, og kjøreegenskaper som minner mer om en moderne personbil. Det satte Jortun og Tollaas pris på under den lange veien nordover.

-Sittekomforten har vært upåklagelig. Man blir fort sliten og bytter ofte stilling etter så mange timer i bil. Men her har vi sittet godt.

 

1602,5 kilometer

D-Max ekvipasjen la ut fra Oslo en fredag midt i september, og turen nordover bød på omtrent alle de utfordringer en norsk høsthelg kan by på. Det vil si både vær, anleggsarbeid og veier av vekslende kvalitet.

– Da vi passerte Fauske lørdag morgen, skjønte vi at dette kom til å bli en lang dag, for det var fortsatt bra med drivstoff igjen på tanken.

Isuzuen stoppet ikke før et godt stykke inn i Kåfjord kommune i Nord-Troms. 1602,5 kilometer. På en tank!

Isuzuen stoppet ikke før et godt stykke inn i Kåfjord kommune i Nord-Troms. 1602,5 kilometer. På en tank!